A tegnapi első részben megpróbáltuk összefoglalni, hogy a jelen helyzetben milyen lehetőségeink vannak a versenyzés területén, mik az előnyei és hátrányai az online versenyeknek. A hátrány szó talán nem is volt a legjobb, inkább úgy kellett volna fogalmazni, hogy mitől foszt meg minket a COVID-19…, hiszen összességében nagyon hálásak vagyunk a versenyek szervezőinek azért, hogy ilyen formában lehetővé tették és teszik mindenki számára a részvételt, sőt, tulajdonképpen szélesebb körben csatlakozhatunk az eseményekhez.

No, de hogy a konkrétumok mezejére lépjünk, mára tett ígéretünkhöz híven igyekeztünk összeszedni Nektek olyan tippeket, tanácsokat, tudnivalókat, amelyek hasznosak lehetnek az online versenyekre való előkészületek és a részvétel során. Megpróbálunk mindenre kitérni, de ha úgy érzitek, valami fontos kimaradt volna, jelezzétek nekünk és kiegészítjük mindezeket, Értetek, Nektek.

Elhatározás
Minden verseny alapja az, hogy döntünk arról, hogy részt veszünk, kipróbáljuk magunkat, összemérjük teljesítményünket a többiekével. Ehhez a döntéshez a Sportszövetség is próbál hozzájárulni azzal, hogy az oldalon található versenynaptárat naprakészen tartjuk, a versenyek szervezői által kiadott információk alapján igyekszünk magyar nyelven, pontos információkat adni Nektek. Ha ezeket a verseny leírásokat elolvasva megszületik az elhatározás, hogy indultok a versenyen, jöhetnek a további lépések. Bízz Magadban, bízz a teljesítményedben!

Regisztráció
A versenyek leírásában ezzel kapcsolatosan három fontos dolog szokott szerepelni:
1) Regisztrációs határidő – ezt illik komolyan venni, a szervezők ritkán fognak elfogadni a határidőn túl érkezett nevezést. Érdemes odafigyelni nem csak a dátumra, hanem az azon belül kiírt időpontra is, főleg ha az másik időzónába esik. Például egy amerikai verseny esetében hozzáadhatunk még plusz órákat az eredeti kiírásban szereplő időponthoz, egy hongkongi versenynél viszont az ő órájuk jár előrébb.
2) Regisztrációs díj – jellemzően banki átutalással, pár helyen PayPal utalással lehet kiegyenlíteni a kiírásban szereplő regisztrációs díjat. Ez természetesen előfeltétele a versenyen való részvételnek. Érdemes odafigyelni, hogy a díj leggyakrabban csak egyetlen versenyszámban történő nevezés esetén érvényes, további számokban történő indulási szándék esetén az eredeti díj többszörösét vagy legalábbis plusz összeget szükséges elutalni.
A kiírások általában tartalmazzák, hogy milyen bankszámlaszámra, illetve PayPal esetében email címre kell utalni az összeget, valamint hogy mit írjatok az utalás közlemény rovatába. Ha ez utóbbi mégsem szerepelne, akkor érdemes a neveteket és a verseny nevét megadni közleményként. Amire még érdemes figyelni, hogy a külföldre történő, deviza alapú utalásoknál megadható, hogy a megbízó vagy a kedvezményezett vállalja a banki költségeket. Természetesen – gyakran kimondatlan – elvárás, hogy Ti, azaz a megbízó fizessétek meg az utalás járulékos banki költségeit is.
Az utalásnál figyelni kell a pontos adatok megadására, mivel pénzvisszatérítésre általában nincs lehetőség.
3) Regisztráció módja – egyes versenyek esetében készül külön nevezési oldal, amelyen megadhatjátok adataitokat és hogy milyen számokban szeretnétek indulni. Ez lehet például egy Google Űrlap vagy egy saját weboldalon elhelyezett nevezési oldal.
Egyes versenyek esetében a nevezéshez egy email-t kell küldeni a megadott email címre, melyben megadjátok ugyanazon adatokat, amelyeket egy nevezési oldalon is kellene; jellemzően: név (keresztnév + vezetéknév), nem, születési év, súlycsoport, választott versenyszám. Emellett, ha külön nem kérik, akkor is érdemes csatolni a nevezési díj átutalásáról szóló banki bizonylatot, képernyőképet.

Előkészületek
A versenyek kiírásában szerepel, hogy mikor és milyen formában kell a szervezők felé eljuttatni a végrehajtott gyakorlatokat. Mivel videót kell készítenünk, érdemes előre felkészülni és átvenni a legfontosabbakat:
1) Helyszín
2) Sportfelszerelés
3) Kellékek
4) Technika

Helyszín
Amennyiben lehetőség van rá, érdemes edzőteremben felvenni a gyakorlatokat. Nem azért, mert bármi szégyellnivaló lenne abban, hogy valaki otthon készíti el a videót, hanem azért, mert nagy valószínűséggel megfelelőbb környezet a bemelegítés, a sporteszközök, a hangulat és a nyújtás szempontjából, mint az előszoba, a garázs, a pince, stb. Persze akkor sincs ok csüggedésre, ha a lakásunk négyzetméter-korlátaiba ütközünk, ha ki tudunk alakítani egy megfelelő méretű területet, amiben a versenyszámot kényelmesen, nyugodtan felvehetjük, akkor már félig nyert ügyünk van.
A gyakorlathoz való felkészülés során ugyanolyan fontos a bemelegítés, illetve utána a nyújtás, mint bármikor máskor. Igyekezzünk biztosítani, hogy a videók elkészítése során “csak a miénk” legyen a terep, azaz ne sétáljon majd be a képbe se a fenekét nyalogató kis házikedvencünk, se a családtagok, de még az azt követően rejtélyesen eltűnt lakótársunk se…; versenyterületünk kijelölése során fontos szempont, hogy a videónk alatt viszonylagos nyugalmunk legyen.
A versenykiírásokban jellemzően szerepet kap, hogy a gyakorlat bemutatása során előről legyünk megvilágítva, hiszen a bírók nem a sziluettünket szeretnék pontozni, hanem a szabályosan végrehajtott ismétlésszámokat, amelyhez elengedhetetlen, hogy rendesen látszódjunk a videó alatt.
Próbáljunk gondoskodni arról, hogy a helyszín megfelelően szellőzzön, de ne legyen se túl meleg, se túl hideg, mivel a verseny hevében valószínűleg mi magunk is többszörösének fogjuk érezni a környezetünk hőmérsékletét az amúgy tévénézésre alkalmasnál.

Sportfelszerelés
Ide tartozik elsőként a ruházat. Az elegancia háttérbe szorul, és célszerű az egyébként is elvárt versenyöltözetben bemutatni a performanszunkat. Aki már versenyzett, az ismeri az elvárásokat, aki még nem azoknak csak röviden:
térd fölött végződő, térdet szabadon, láthatóan hagyó nadrág (hölgyeknél esetleg sportszoknya);
könyök fölött végződő, könyököt szabadon, láthatóan hagyó póló;
cipő (egyes versenykiírásokban ez külön említésre kerül!).
Az öltözet minden nagy nemzetközi sportszövetség szabályzatában szerepel; a szabályos ismétlések végrehajtása során a bírók figyelik a helyes fixálást, amihez fontos a könyök és a térdek láthatósága.
Az öv nem kötelező, de dupla golyós gyakorlatoknál, illetve nagy súlynál és maratoni számoknál ajánlott.

Szintén a sportfelszerelésekhez szeretnénk sorolni a gyakorlatok másik fő résztvevőit, a kettlebell-eket; (az egyes számú résztvevők mi magunk vagyunk). Fontos, hogy rendelkezésre álljanak a megfelelő súlyú golyók, amelyeket majd a videó készítése során használni fogunk. Ezeket készítsük elő, ne akkor kelljen rádöbbennünk, hogy hopp, itt a kanyarban kicsit sorjás maradt valamelyik, amikor már nekifogtunk a szettünknek. Aki szereti a magnéziát, az természetesen azzal is vegye igénye szerint kezelésbe az eszközt a felvétel elindítása előtt.

Kellékek
Elengedhetetlen eszközünk a sokak által ellenségnek tekintett mérleg lesz. Mivel videós szeánszunk első aktusa a mérlegelés lesz, emiatt feltétlenül szükség lesz egy digitális mérlegre, amely lehetőség szerint pontosan mér. (Csalni nem érdemes, hiszen ha minket kevesebbnek mutat, akkor a kettlebell-eket is kevesebbnek fogja.) Érdemes használatba vétel előtt ellenőrizni a pontosságát, illetve egy olyan felületet találni a mérlegeléshez, ahol a mérleg stabilan áll, nem fog billegni.

Versenyszámtól és beállítottságtól függően egyéb kellékek bekészítése is esedékes lehet. Itt alapvetően a maratonisták által használt frissítőre (ital), illetve magnéziára gondolunk.
Mindenképpen olyan elérhető helyre kell tenni ezeket, ahonnan a szettünk közben is magunkhoz tudjuk venni – betartva azt az eseti szabályt, amely például a platform elhagyását tilt(hat)ja. Maratoni versenyszám közben történő magnéziázáshoz ajánlott a magnéziazsák használata, amellyel azért nem árt még a szett előtt összebarátkozni és használatát begyakorolni.

Technika
No, hát eljutottunk a digitális versenyzés egyik alapvető felszereléséhez, a videórögzítő eszközhöz. Ez jellemzően a telefonunk lesz, de természetesen bármilyen, a megfelelő formátumban történő rögzítésre alkalmas eszköz megteszi.
Amikre nagyon fontos odafigyelni:
– a készülék képes legyen HD minőségű videófelvétel rögzítésére;
– a készülék képes legyen álló tájolású videófelvétel rögzítésére;
– a készülék legyen feltöltve, de legalábbis ne merüljön le a videó rögzítése során;
– az eszköz belső memóriáján vagy a behelyezett SD kártyán álljon rendelkezésre elegendő szabad hely, hogy a videónk elejétől a végéig elférjen; célszerű a gyakorlat idejére még legalább 5 percet rászámolni.
Kevés annál rosszabb meglepetés tud érni minket, mint amikor kifáradva letesszük a súlyokat és szembesülünk azzal, hogy csak a fényképezés gombot nyomtuk meg a telefonon, vagy épp 3 perc után betelt a memória. (ld. a cikk legalján)
Ügyeljünk arra, hogy a felvétel elején a készüléket mozgatnunk kell majd a mérlegelés alatt; ezt követően, a szett idejére stabil helyre tegyük, ahol
– nem dől el;
– teljes alakos felvételt tud készíteni.
Előbbi szempont azért fontos, mert szintén kellemetlen tud lenni, amikor szabályos ismétléseink közben egyszer csak észrevesszük, hogy a telefon éppen a plafont vagy a padlót filmezi. Ennek elkerülésére használható tartóállványt, avagy neki is dönthető bárminek, ami stabilan tartja.
A rögzítő eszköz megfelelő elhelyezése során nem csak a stabilitás, de az előbb említett “teljes alakos felvétel” is elengedhetetlen. Természetesen nem csodás megjelenésünk bemutatása a cél, hanem az, hogy a szabályos gyakorlatvégzés a bírók által lekövethető legyen. Emiatt a cipőnktől egészen a felső fixálási pozícióba kinyújtott karunk végéig látszódnunk kell a felvételen, azaz egyik testrészünk és a kettlebell-ek se “lógjanak ki” a videóból a gyakorlatvégzés során.
Ahhoz, hogy a szettünk idejét is nyomon tudjuk követni, egy másik eszköz (másik telefon, stopper óra, stb.) beállítása is szükséges lesz, hiszen fontos, hogy a felvételtől számítva mikor kell/fogjuk letenni a kettlebell-eket.

A videó elkészítése
A jó hosszú előkészülés után jöhet az érdemi rész!
Tényleg ügyeljünk arra, hogy mielőtt belefogunk a felvétel elkészítésébe, minden legyen előkészítve. Ne mérlegelés után jusson eszünkbe kiszaladni vécére, keresni az övünket, stb.
Fontos, hogy egyetlen, vágás nélküli videót kell készítenünk, amely az alábbiakból áll:
1) Mérlegelés
2) A SZETT
Ajánlott a videókat bármilyen extra zene nélkül rögzíteni. Ennek az a szerepe, hogy amennyiben a felvételt a Youtube-ra kell majd feltölteni, elkerüljük a videónk esetleges letiltását jogvédett zenei tartalom miatt. Dehát nincs is szebb aláfestés, mint saját levegővételünk a szett alatt!

Mérlegelés
A mérlegelést a már említett stabil helyre letett digitális mérlegen kell végrehajtani. Célszerű és elfogadott cipő és egyéb kiegészítők (pl. öv, csuklószorító) nélkül mérlegelni; ezeket a szett megkezdése előtt is elég magunkra aggatni.
A kettlebell-eket saját testsúlyunk lemérését követően, egyesével kell a mérlegre helyezni. A kiírásból kiválasztott súlyhoz képest a megengedett eltérés 100 gramm szokott lenni, azaz legfeljebb ennyivel térhet el egy-egy kettlebell súlya a kiírásban szereplőtől.
Nagyon fontos, hogy
– minden mérés előtt nullázzuk le a mérleget – ha ezt az eszköz nem tenné meg automatikusan;
– a mérlegelés megkezdését követően nem szakíthatjuk meg a felvételt a gyakorlat végéig;
– a kettlebell-ek mérlegelésük után ne kerüljenek ki a képből! Ez azért nagyon fontos, mivel a bíróknak egy megbízható felvételt kell kapniuk, amelynél fel sem merülhet a gyanú, hogy a súlyok esetleg lemérésüket követően ki lettek volna cserélve.
Nincs megszabva, hogy a mérlegelést követően mennyi idő múlva kezdjük meg a gyakorlatot, de azért a mérleg félretételét, a cipő és öv felvételét igénylő pár percnél több időt nem illik ráhagyni.

A SZETT
A mérlegelés befejeztével a videó rögzítő eszközt továbbra is a kettlebell-ek felé fordítva, tegyük azt a korábban kiválasztott stabil helyre. A plusz felszerelésünket magunkra véve, ha már érezzük a csít, a kraftot, ki-mit, egy nagy levegővétel (és kifújás) után belevághatunk abba, amiért ezt az egész szertartást elvégeztük. Kezdetét veheti a gyakorlatunk.
Mint bármely más versenyen, ügyeljünk a szabályos kivitelezésre! Nincs előttünk bíró, aki egyből jelezni tudná, hogy ha nem fogad el egy ismétlést, avagy rosszabb esetben akár le is léptetne, magunkra vagyunk bízva.

A gyakorlatunk végeztével, ha már kifújtuk magunkat, leállíthatjuk a felvételt. Ellenőrizhetjük, hogy megfelelő videó készült-e, nem csak a fényképezés gombot nyomtuk meg, mérlegelés után nem fordítottuk el a készüléket a kettlebell-ekről, nem lóg ki se kezünk, se lábunk. Ha minden rendben, megnyugodhatunk, a nehezén túl vagyunk!

Ha visszanézzük a videót, a mérlegelés előtti, illetve a szett utáni rész kivágható, de kizárólag ezek. A két fontos állomás közötti tartalom nem szerkeszthető – igen, a filterek alkalmazása is kerülendő!

A videó beküldése
A videók feltöltését jellemzően a szervezők specifikálják, hova és hogyan tegyük. A leggyakrabban alkalmazott módszer, hogy egy saját Youtube csatornára kerüljenek feltöltésre. Erre most részleteiben nem térnénk ki, ami kikötés szokott lenni, hogy a feltöltés szintén HD minőségben történjen, illetve ne állítsunk publikus megosztásúra a videóra. Ha feltöltődött a videónk, akkor – miután ezt email-ben is leigazolta számunkra a Youtube – annak linkjét elküldhetjünk a szervezők által megadott email címre.
Egyes eseményeknél a regisztrációt követően meghívást kapunk – az eseményhez tartozó – zárt Facebook csoportba; ezeknél gyakran ide kell majd feltöltenünk szereplésünket. Ilyenkor természetesen, mivel a tartalom azonnal láthatóvá válik a szervezők számára, nem kell külön értesítést küldenünk a feltöltésről.

És nagyjából a végére is értünk, hiszen a videó feltöltése után már csak azt kell megvárnunk, hogy elbírálják a bemutatott szettünket és megkapjuk az értesítést az eredményünkről. Erre általában legfeljebb egy hetet kell várni, de a szervezők tájékoztatni szokták a benevezett versenyzőket a dolgok állásáról és hogy mikorra várható a végeredmény.
Amennyiben olyan sikeresen szerepeltünk, hogy helyezést is értünk el, akkor mindenképpen kapunk “digitális oklevelet”. Ez néha kimerül abban, hogy egy képre rákerül a nevünk, az eredményünk, és a szervezők kiteszik a Facebook-ra, amit büszkén megoszthatunk, de néhány esetben külön email formájában, nagyobb méretben kiküldésre is kerül.
Nagy versenyeken számíthatunk arra is, hogy papíros oklevél és érem formájában is megkapjuk a helyezésünk jutalmát.

Ha még bármi egyéb eszetekbe jutna, írjátok meg nekünk, és ígérjük, hogy külön kiegészítésként kitesszük az oldalra!
És természetesen bármilyen kérdésetek merülne fel, akár a fentiekkel kapcsolatosan, akár ezek mellett további információra lenne szükség, jelezzétek és segítünk Nektek!

Kívánunk Mindenkinek ezúton is sikeres versenyzést, egyelőre online formában, de reméljük mihamarabb élőben is!


A fentiekhez csak pár rövid személyes megjegyzés:
– jelenleg én is a lakásom előszobájában edzek, ahova vettem egy 1,5×1,5 méteres, 6 cm vastag gumiszőnyeget; iszonyú hamar el tud fogyni a levegő, mivel a lakás valamivel kisebb, mint egy nagyobb légterű edzőterem;
– velem fordult már elő, hogy az edzőteremben felvett szettem vége felé egy nem messze bemelegítő “kolléga” teniszlabdája gurult át a lábaim között, majd ő maga rohant be mögöttem a labda után, némileg kizökkentve és pár nemodaillő szót generálva a szám szélére a kettlebell-ek letétele után;
– szintén sikerült már olyan videót – utolsó nap – készítenem és beküldenem, amelyen utólag vettem észre, hogy kilógott a karom, mert alacsony helyre raktam a telefont… természetesen jogosan (!) nem fogadták el, hiába lettem volna első
;
– illetve várok egy oklevelet és egy érmet, immár két hónapja, és csak remélni tudom, hogy nem valamely nemzet egyik postásának falát díszítik…

By tom

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás