Pentatlon

A pentatlont Valery Fedorenko orosz világbajnok, rekorder, edzőnek a sportág legmagasabb szintű a “Sport Kitüntetett Mestere” (HMS – Honorable Master of Sport) cím birtokosának köszönhetjük. A pentatlon bajnokságok (Európa- és Világbajnokság) rendezési joga az IKMF nemzetközi szervezetnél van.

IKMF Pentathlon logó

Megkülönböztetünk pentatlon és félpentatlon versenyeket. A teljes pentatlon esetében a gyakorlatokra 6, pihenésre 5 perc áll rendelkezésre, míg a félpentatlonnál ezek 3, illetve 2 percre rövidülnek. Félpentatlon esetében a maximális ismétlésszámok is feleződnek a teljeshez képest.

A hazai pentatlon és félpentatlon versenyek szervezését a Kettlebell Sportági Szövetség egyik tagszervezete végzi. A Kettlebell Budapest SE évente 1-1 alkalommal rendez pentatlon és félpentatlon versenyt.

Szabályok

5 gyakorlat elvégzése meghatározott sorrendben. A gyakorlatok:

1. Clean – felvétel
2. Clean and press – felvétel és nyomás
3. Jerk – lökés
4. Half snatch – félszakítás
5. Push press – lökő nyomás

  • Minden gyakorlatra 6 perc áll rendelkezésre. (Félpentatlon esetében 3 perc.)
  • Bármennyi kézváltás megengedett.
  • A gyakorlatok között 5 perc pihenő van. (Félpentatlon esetében 2 perc.)
  • Minden gyakorlathoz egy bizonyos maximális ismétlésszám tartozik. Ezek a reális ismétlésszámok, amelyeket az adott időbeli korlátok között és megfelelő technikai kivitelezéssel el lehet érni. A maximális ismétlésszámokat meghaladó ismétlésekért további pontok nem járnak.

1. Clean – maximum 120 ismétlés (Félpentatlon esetében maximum 60 ismétlés.)
2. Clean and press – maximum 60 ismétlés
(Félpentatlon esetében maximum 30 ismétlés.)
3. Jerk – maximum 120 ismétlés
(Félpentatlon esetében maximum 60 ismétlés.)
4. Half snatch – maximum
108 ismétlés (Félpentatlon esetében maximum 54 ismétlés.)
5. Push press – maximum
120 ismétlés (Félpentatlon esetében maximum 60 ismétlés.)

A versenyzőknek lehetőségük van minden gyakorlathoz eltérő súlyt választani, vagyis akár 5 különböző súlyú kettlebell-t. A súly megváltoztatása a megkezdett gyakorlaton belül már nem lehetséges. Ha a kettlebell-t úgy teszi le a versenyző, hogy még van hátra az időből, akkor az az adott szett végét jelenti és az addig végrehajtott ismétlések számítanak bele a pontozásba. Ha a versenyző a rendelkezésre álló időnél kevesebb alatt hajtja végre a gyakorlatot úgy számára a fennmaradó idő extra pihenőt jelent.

Pontozás

Az egyes kettlebell-ek pontértéke a kettlebell súlyának 8-cal való elosztásának eredménye.

8 kg – 1 pont ; 10 kg – 1,25 pont ; 12 kg – 1,5 pont ; 14 kg – 1,75 pont ;
16 kg – 2 pont ; 18 kg – 2,25 pont ; … ; 32 kg – 4 pont ;
36 kg – 4,5 pont ; 40 kg – 5 pont ; 44 kg – 5,5 pont ; 48 kg – 6 pont

Példa a pontszámításra, maximális ismétlésszámokkal:
Clean, 24 kg (3 pont), 120 ismétlés = 3 x 120 = 360 pont
Clean and press, 20 kg (2,5 pont), 60 ismétlés = 2,5 x 60 = 150 pont
Jerk, 22 kg (2,75 pont), 120 ismétlés = 2,75 x 120 = 330 pont
Half snatch, 20 kg (2,5 pont), 108 ismétlés = 2,5 x 108 = 270 pont
Push press, 18 kg (2,25 pont), 120 ismétlés = 2,25 x 120 = 270 pont
Összpontszám: 360 + 150 + 330 + 270 + 270 = 1380 pont

Pontszámításhoz figyelmetekbe ajánljuk a http://meadows.se/girevoy webcímen elérhető online kalkulátort. (Mobil eszközre optimalizált verzió: http://meadows.se/girevoy/sp.)

Kettlebell Pentathlon Score Calculator
http://meadows.se/girevoy

A súlycsoportok és kategóriák mindig a versenykiírásnál vannak feltüntetve.

A gyakorlatok kivitelezése

Clean
Az indítójelzés után a versenyző egy lendítéssel a golyót egyetlen alkalommal elemeli a platformról a kezdőpozícióba (kar behajlítva, könyök a kéz alatt, felkar a mellkas előtt) vagyis a rack pozícióba. A kivitelezés innen indul, s egy a lábak között történő hátra lengetés után a rack pozícióban való fixálással felvételével fejeződik be. Ez számít egy ismétlésnek.
Lengetés megkezdésekor a térdeket hajlítjuk, a lengetés hátsó pontján a térdeket majdnem kiegyenesítjük, majd visszalengéskor újra hajlítjuk.

Clean and press
Az indítójelzés után a versenyző egy lendítéssel a golyót egyetlen alkalommal elemeli a platformról és rack pozícióban fixálja. Innen a lábak használata nélkül nyomja a súlyt a fej feletti végpozícióba. A kettlebell a végpozícióban fixálva van, a lábak egyenesen kinyújtva, a térdek nincsenek behajlítva. A felső fix pozícióban történő rövid kitartása során a súly nem mozog. Minden egyes nyomás után a versenyző a rack pozíció alá ejti a kettlebell-t, majd egy folyamatos mozdulattal kivitelezett clean-nel újra a kezdőpozícióba mozgatja.

Jerk
Az indítójelzés után a versenyző egy lendítéssel és clean-nel a golyót egyetlen alkalommal elemeli a platformról a kezdőpozícióba. Innen aláugrással juttatja a fej feletti végpozícióba úgy, hogy a sarkak elemelkednek a talajtól. Ebben a fej feletti pozícióban fixálja a súlyt, miközben a lábak egyenesen kinyújtva vannak, a térdek nincsenek behajlítva. A felső fix pozícióban történő rövid kitartása során a súly nem mozog.

Half snatch
Az indítójelzés után a versenyző a platformról elemelve egyetlen lendítéssel juttatja a kettlebell-t a lábak közül a fej feletti végpozícióba. Ebből a pozícióból a kettlebell-t rack pozícióba kell hozni majd innen ejteni a lábak közé, s indítani újra a lengetést a fej feletti végpozícióba. A fej feletti végpozícióban a kar és a lábak egyenesek, a kettlebell mozdulatlan. A fix pozícióban történő rövid kitartás során a súly nem mozog.

Push press
Az indítójelzés után a versenyző egy lendítéssel és clean-nel a golyót egyetlen alkalommal elemeli a platformról a kezdőpozícióba (rack pozíció). Innen a lábak hajlításával, s azok kinyújtásából nyert lendület segítségével nyomja a súlyt a fej feletti végpozícióba. A sarkak végig a talajon maradnak, nem emelkedhetnek fel a gyakorlat kivitelezése közben. A kettlebell a végpozícióban fixálva van, a lábak egyenesen kinyújtva, a térdek nincsenek behajlítva. A felső fix pozícióban történő rövid kitartása során a súlyok nem mozognak.

A fentiekkel kapcsolatban további kérdésed van, írj nekünk az info@kettlebellsport.hu email címünkre.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás